Elektronikas inženierija

Elektronikas inženierija

Radi tehnoloģijas, kas vada nākotni – no droniem līdz viedierīcēm!


Vai vēlies radīt sistēmas, kas ļauj droniem autonomi lidot? Vai izstrādāt viedierīces, kas saprot vidi un pielāgojas lietotājam? Bakalaura programma Elektronikas inženierija sagatavo tevi modernai inženiera karjerai, kas sākas ar mikroshēmām, bet aizved līdz viedajām tehnoloģijām, robotikai un bezvadu sistēmām.

Īsumā par programmu

IEGŪSTAMAIS GRĀDS – Profesionālais bakalaura grāds elektronikā

KVALIFIKĀCIJA –  Elektronikas inženieris

STUDIJU ILGUMS –  4 gadi

STUDIJU FORMA –  Pilna laika klātiene

STUDIJU VALODA –  Latviešu

BUDŽETA UN MAKSAS VIETU SKAITS:  SKATĪT ŠEIT

STUDIJU MAKSA –  SKATĪT ŠEIT

Uzņemšanas prasības

Centralizēto eksāmenu (CE) rezultātiem tiek piemēroti līmeņa koeficienti:

  • 1 augstākajam līmenim
  • 0.75 optimālajam līmenim
  • 0.5 vispārējam līmenim
  • 0.75 tiek izmantots arī visiem centralizētajiem eksāmeniem, kas kārtoti līdz 2022. gadam ieskaitot


Personām, kuras vidējo izglītību ieguvušas pirms 2004. gada vai bijušas atbrīvotas no valsts pārbaudījumiem, CE vērtējumu aizstāj ar attiecīgā priekšmeta atzīmi no sekmju izraksta, reizinot to ar 10 un pēc tam ar 0.75.


Kā tiek aprēķināts konkursa rezultāts

(CE līmeņa koeficients matemātikā * 0.6) + (CE līmeņa koeficients angļu valodā (vai starptautiskā testa rezultāts) * 0.2) + (CE līmeņa koeficients latviešu valodā * 0.1) + (CE līmeņa koeficients fizikā (ja kārtots) * 0.1) + (visu CE kopvērtējuma vidējā vērtība * 0.1)


Vairāk par uzņemšanas prasībām SKATĪT ŠEIT

Darba iespējas

Tev būs pieprasītas prasmes tehnoloģiju nākotnē – gan Latvijā, gan pasaulē.

Elektronikas inženierijas absolventi kļūst par speciālistiem, kas veido un uztur tehnoloģijas, uz kurām balstās mūsdienu pasaule – no autonomiem droniem līdz viedajām ierīcēm un automatizētām ražošanas līnijām.


Pēc studijām tu varēsi strādāt:

  • Elektronikas un automatizācijas uzņēmumos (piemēram, industriālās automatizācijas, bezvadu komunikāciju, robotikas risinājumu izstrādē),
  • Dronu un viedierīču izstrādes uzņēmumos,
  • IT un augsto tehnoloģiju firmās, kur nepieciešama sensoru sistēmu integrācija vai aparatūras izstrāde
  • Starptautiskās pētniecības institūcijās un inženierijas komandās
  • Vai arī – izveidot pats savu tehnoloģiju uzņēmumu vai prototipu darbnīcu.


Studiju laikā iegūtās prasmes tev ļaus pielāgoties dinamiskam darba tirgum – strādājot gan kā sistēmu izstrādātājs, gan kā inovāciju veidotājs.

Studiju īstenošanas veids un forma


Par inženieri nevar kļūt, tikai klausoties lekcijas – tāpēc mēs mācamies darot.


Ventspils Augstskolas elektronikas inženierijas studijas norisinās klātienē, uzsverot praktisku, projektos balstītu pieeju jau no pirmās studiju dienas.


Mēs uzskatām, ka inženiera domāšana attīstās, kad studenti risina reālas problēmas, konstruē ierīces un testē tās praksē – līdzīgi kā nozares profesionāļi savās darba vietās. Mūsu pasniedzēji paši aktīvi darbojas kā elektronikas inženieri industrijā – viņi ne tikai māca teoriju, bet dalās arī ar reāliem piemēriem, pieredzi un tehnoloģiju jaunumiem no savas profesionālās vides.


Studiju process ietver:

  • Individuālu un grupu projektu izstrādi – katrs students izstrādā funkcionālus risinājumus, sākot no sensoriem līdz viedierīču sistēmām.
  • Diennakts pieeju modernām laboratorijām, lai idejas var pārvērst ierīcēs jebkurā laikā.
  • Darbu ar dronu platformām, IoT un viedierīču prototipiem, kas atspoguļo aktuālās tehnoloģiju tendences.
  • Atbalstu un finansējumu inženierijas eksperimentiem, lai studenti varētu attīstīt savas idejas no koncepta līdz darbspējīgam prototipam.
  • Zināšanu nostiprināšanu reālā darba vidē, piedaloties praksēs industrijā un starptautiskos sadarbības projektos. Daudzi studenti izvēlas iziet praksi ārzemēs – Ventspils Augstskola aktīvi atbalsta šādas iespējas, piedāvājot kontaktus, organizatorisko palīdzību un stipendijas mobilitātei. 


Studiju programmas plāns 


1.gads

  • Vispārizglītojošie studiju kursi

    1. semestris

    • Angļu valoda inženieriem
    • Loģika un programmēšana (Arduino platforma)
  • Nozares teorētiskie pamatkursi un informācijas tehnoloģiju kursi

    1. semestris

    • Matemātiskā analīze I
    • Lineārā algebra un analītiskā ģeometrija I
    • Mehānika
    • Ciparu elektronika

    2. semestris

    • Matemātiskā analīze II
    • Lineārā algebra un analītiskā ģeometrija II
    • Elektrība un magnētisms
    • Pusvadītāju elektronika
    • Ķēžu teorija I
  • Nozares profesionālās specializācijas kursi

    1. semestris

    • Elektronikas inženierijas projekts I

    2. semestris

    • Programmēšana C valodā I
    • Elektronikas inženierijas projekts II

2. gads

  • Vispārizglītojošie studiju kursi

    4. semestris

    • Elektronikas inženierijas grupas projekts I
    • Saskarsme un profesionālā ētika
  • Nozares teorētiskie pamatkursi un informācijas tehnoloģiju kursi

    3. semestris

    • Analogās ierīces
    • Ķēžu teorija II

    4. semestris

    • Ievads elektrodinamikā un antenu teorijā
  • Nozares profesionālās specializācijas kursi

    3. semestris

    • Programmēšana C valodā II
    • Mikrokontrolieru programmēšanas pamati I
    • Datorizētā iespiedplašu projektēšana
    • Elektronikas inženierijas projekts III
    • Optika un optoelektronika

    4. semestris

    • Mikrokontrolieru programmēšanas pamati II
    • Programmējamo integrēto shēmu pamati
    • Elektronisko ierīču elektrobarošana
    • Objektorientētā programmēšana I
  • Izvēles daļas kursi

    3. semestris

    • Izvēles daļas kurss I

    4. semestris

    • Izvēles daļas kurss II

3. gads

  • Vispārizglītojošie studiju kursi

    5. semestris

    • Elektronikas inženierijas grupas projekts II

    6. semestris

    • Elektronikas inženierijas pētniecības projekts
  • Nozares profesionālās specializācijas kursi

    5. semestris

    • Signālu teorija un apstrāde
    • Industriālās automatizācijas pamati
    • ARM arhitektūras mikrokontrolieru programmēšana
    • Izvēlētā moduļa studiju kurss I
    • Izvēlētā moduļa studiju kurss II

    6. semestris

    • Informācijas pārraides tehnoloģijas un iekārtas
    • Ciparu signālu procesori
    • Automatizēto vadības sistēmu projektēšana
    • Izvēlētā moduļa studiju kurss III
    • Izvēlētā moduļa studiju kurss IV
  • Izvēles daļas kursi

    5. semestris

    • Izvēles daļas kurss III

Moduļu studiju kursi

  • Autonomo iekārtu un sistēmu inženierija

    5. semestris

    • Programmējamās integrētās shēmas
    • Skaitliskās metodes
    • Algoritmu teorija

    6. semestris

    • Iegultās operētājsistēmas
    • Objektorientētā programmēšana II
  • Industriālā automatizācija

    5. semestris

    • Programmējamo loģisko kontrolleru programmēšana
    • Industriālās inženierijas sistematizācijas principi

    6. semestris

    • Ievads LabVIEW
    • Industriālo robotu manipulācijas un vadības sistēmas

4. gads

  • Izvēles daļas kursi

    8. semestris

    • Izvēles daļas kurss IV
  • Prakse

    7. semestris

    • Students dodas praksē uz sevis izvēlētu prakses vietu.
  • Bakalaura darbs

    8. semestris

    • Viens semestris tiek veltīts bakalaura darba izstrādei par studenta izvēlētu tēmu.
Autors Rota Rulle 2025. gada 19. jūnijs
Ventspils Augstskolas studiju programmas “Elektronikas inženierija” students Mārtiņš Leimants jūlijā dosies uz Nīderlandes pilsētu Nordveiku, lai uzsāktu darbu Eiropas Kosmosa pētniecības un tehnoloģiju centrā (ESTEC). Mārtiņš ir otrais Ventspils Augstskolas students, kurš stažēsies Eiropas Kosmosa aģentūrā (EKA) – vietā, kur iespēju gūt pieredzi saņem tikai paši spējīgākie jaunie speciālisti no visas pasaules. Mārtiņš Leimants stažēšanos uzsāks 1. jūlijā un tā ilgs gadu – līdz 2026. gada 30. jūnijam. Pierādot savas prasmes, stažēšanos iespējams pagarināt vēl uz vienu gadu. Viņš darbosies optoelektronikas nodaļā (TEC-MME), kā laboratorijas atbalsta inženieris. Mārtiņš iesaistīsies attēlu sensoru testēšanas sistēmu integrācijā, testa metožu izstrādē, automatizācijā un datu apstrādē. Mārtiņš ir Liepājas Valsts 1. ģimnāzijas absolvents, un ceļu uz šo unikālo iespēju sniedza Ventspils Augstskolas studiju programmā “Elektronikas inženierija” iegūtās zināšanas un prasmes. “Šī ir unikāla iespēja mācīties no pasaules līmeņa profesionāļiem un iegūt ne tikai zināšanas, bet arī praktiskās iemaņas elektrooptisko sistēmu izpētē. Vēlos šo pieredzi atnest uz Latviju,” stāsta Mārtiņš. Pēc stažēšanās viņš plāno atgriezties Latvijā, lai turpinātu darbu uzņēmumā SIA Bitlake Technologies, veicinot Latvijas kosmosa tehnoloģiju sektora attīstību. “Mūsu mērķis nav tikai sagatavot nozares profesionāļus, mēs vēlamies, lai viņi spētu iekļauties starptautiskās izcilības vidē un pēc tam šo pieredzi pārnest uz Latviju,” norāda studiju programmas direktors Jānis Šate. Iespēja stažēties EKA ir kosmosa aģentūras un Latvijas sadarbības rezultāts. Ventspils Augstskola ir pateicīga Izglītības un zinātnes ministrijai, kas nodrošina Latvijas, kā asociētās dalībvalsts iespējas. “Ventspils Augstskolai šis ir jau otrais students, kurš veiksmīgi izturējis stingro atlases procesu EKA. 2022. gadā uz Eiropas Kosmosa aģentūru devās Rodrigo Laurinovičs un tur aizvadīja divus gadus. Ja viens students Eiropas Kosmosa Aģentūrā ir ļoti liels sasniegums un ļoti liela atzinība, tad divi jau iezīmē kvalitātes tendenci, apstiprinot mūsu studiju programmas izcilību,” norāda Jānis Šate.
Autors Rota Rulle 2025. gada 16. maijs
Ventspils Augstskolas (VeA) studiju programmas “Elektronikas inženierija” studenti devās uz Viļņu, Lietuvu, lai piedalītos elektronikas sacensībās EIFTronic. VeA komanda, pārspējot komandas no Polijas un Lietuvas, ieguva godpilno 2. vietu. VeA studentu komandu veidoja studiju programmas “Elektronikas inženierija” pirmā kursa studenti – Tomass Rudītis, Pauls Matīss Rullis un Tomass Žukovskis. Komanda uz sacensībām devās kopā ar Informācijas tehnoloģiju fakultātes docentu Matīsu Maltisovu. Atšķirībā no Lietuvas un Polijas komandām, kuru sastāvā bija otrā un trešā kursa studenti, VeA komandu pārstāvēja tikai pirmā kursa studenti. Tas, ka viņi spēja izcīnīt augsto 2. vietu, īpaši izceļ viņu sagatavotības līmeni un spēju konkurēt ar pieredzējušākiem studentiem. Konkursa sākumā visi dalībnieki veica teorētisko uzdevumu, kas ietvēra jautājumus par fiziku, elektroniku, elektrotehniku, analogām un diskrētām ierīcēm un elektriskajiem mērījumiem. Šajā uzdevumā visu dalībnieku konkurencē pirmo vietu ieguva VeA students Tomass Žukovskis. Katram no komandas dalībniekiem bija jāveic savs praktiskais uzdevums. Pauls Matīss Rullis veica elektriskās shēmas saslēgšanu un tās raksturojošo parametru mērījumus, iegūstot 1. vietu. Tomass Rudītis izstrādāja mikrokontroliera programmu, kas saistīta ar sensoriem, motoriem un displejiem. Savukārt, Tomass Žukovskis veica digitālās ierīces projektēšanu un lodēšanas praktisko uzdevumu, arī iegūstot 1. vietu. EIFTronic ir ikgadējs starptautisks konkurss elektronikas studentiem, kas pulcē elektronikas jomas studējošos no dažādām valstīm. Ventspils Augstskola sveic un lepojas ar studentu panākumiem!
Autors Rota Rulle 2025. gada 27. februāris
Ventspils Augstskolas 18 klātienes studenti ar Nodarbinātības valsts aģentūras sniegto atbalstu attīsta darbam nepieciešamās iemaņas, piedaloties pasākumā “Darbam nepieciešamo iemaņu attīstība”. Pasākuma mērķis ir sešu mēnešu garumā iesaistīt studentus VeA akadēmiskās, pētnieciskās un administratīvās funkcijas nodrošināšanā, sniedzot iespēju studentiem pilnveidot darba tirgū pieprasītās prasmes un kompetences. Šāda iespēja ļauj ikkatram no studentiem profesionāla kolēģa vadībā iegūt īstu darba pieredzi un stiprināt savas praktiskās profesionālās zināšanas, vienlaikus attīstot spēju piemēroties pārmaiņām, gatavību uzņemties jaunus darba pienākumus un izaicinājumus. Savukārt, augstskolai tā ir lieliska iespēja savā darbībā iesaistīt vērtīgus un perspektīvus kolēģus, arvien vairojot mijiedarbību ar studentiem. Pasākumā iesaistīti gan Ekonomikas un pārvaldības fakultātes, gan Informācijas un tehnoloģiju fakultātes, gan Tulkošanas studiju fakultātes studenti. Pieci studenti no Informācijas un tehnoloģiju fakultātes īstenotās profesionālās bakalaura studiju programmas "Elektronikas inženierija" sniedz atbalstu skolēniem zinātniski pētniecisko darbu tapšanā un laboratorijas darbos. Četras Tulkošanas un studiju fakultātes profesionālās bakalaura studiju programmas "Starpkultūru komunikācija" studentes attīsta savas prasmes cilvēkresursu vadības procesu īstenošanas, mārketinga un sabiedrisko attiecību jautājumos, kā arī iesaistās studiju programmas "Starpkultūru komunikācija" studentu piesaistes un pilnveides virzienos. Savas praktiskās profesionālās zināšanas vairo arī studente no Tulkošanas studiju fakultātes īstenotās profesionālās bakalaura studiju programmas "Tulkošana un valodu tehnoloģija", iesaistoties studiju programmas popularizēšanā un pieejamībā. Jāatzīmē arī, ka Ekonomikas un pārvaldības fakultātes īstenotās profesionālās bakalaura studiju programmas "Biznesa vadība" astoņu studentu iesaiste šajā projektā. Studiju programmas “Biznesa vadība” studenti darbojas dažādās aktivitātēs, tostarp sniedzot atbalstu skolēniem karjeras plānošanā un profesijas izvēlē sekmīgai pozīcijai darba tirgū. Savukārt četri no studentiem pilnveido savu individuālo kvalifikāciju gan mūžizglītības attīstības, gan starptautisko sakaru, gan mārketinga un sabiedrisko attiecību, kā arī administratīvo jautājumu izpildē. Pasākuma “Darbam nepieciešamo iemaņu attīstība” sniegtās iespējas ir augsti novērtētas gan no studējošo, gan darba vadītāju puses, kas jau ir devis konkrētus un pozitīvus rezultātus. Studentu iesaiste pasākumā “Darbam nepieciešamo iemaņu attīstība” tiek īstenota pamatojoties uz 2024. gada 20. decembrī noslēgto līgumu starp Ventspils Augstskolu un Nodarbinātības Valsts Aģentūru. Papildus darbam nepieciešamo iemaņu attīstībai, katrs no studentiem saņem ikmēneša stipendiju. Pasākums tiek īstenots sadarbībā ar Nodarbinātības Valsts Aģentūru ar ESF Plus projekta “Pasākumi iekļaujošai nodarbinātībai” Nr. 4.3.3.2/1/24/I/002 atbalstu.
Autors Rota Rulle 2024. gada 15. novembris
Ventspils Augstskolas Elektronikas inženierijas studenti veiksmīgi izstrādājuši un no Ventspils lidostas palaiduši stratosfēras zondi IRBE-6, kas spēj sasniegt 30 kilometru augstumu. Šogad studentu uzdevums bija izveidot komunikācijas sistēmu, kas ļauj zondei saņemt un izpildīt komandas no zemes bāzes stacijas, kā arī veikt metroloģiskās zondes funkciju – iegūt datus par atmosfēras apstākļiem dažādos augstumos. Zonde paceļas augstāk par mākoņiem un lidmašīnām tur, kur vēja ātrums pārsniedz 100 kilometrus stundā, bet temperatūra ir zem -40 grādiem un debesis vairs neizskatās zilas, bet melnas. Zondes izstrādei tika noteikti divi mērķi – tehniskais un zinātniskais. Šāda projekta izstrāde ir efektīvākais veids, kā studenti ātri var iemācīties to, kā teoriju pielietot praksē, risinot īstas problēmas un šāda pieeja tiek izmantota visās labākajās tehnoloģiju universitātēs, kur daļa no klasiskajām lekcijām tiek aizvietotas ar praktiskiem projektiem. Šogad izvirzītais tehniskais uzdevums bija pilnveidot komunikācijas sistēmu, kas ļauj zondei saņemt un izpildīt komandas no zemes bāzes stacijas, vienlaikus nodrošinot pastāvīgu bākas signālu radioamatieriem ik pēc trim sekundēm. Kad balons sasniedzis stratosfēru, tas pārsprāgst un derīgā krava – studentu izstrādātais projekts, turpina mērījumus jau ceļā atpakaļ uz zemi. Lai derīgā krava netiktu sabojāta, tā ir aprīkota ar speciālu drošības izpletni. Zonde sava lidojuma laikā veic dažādus mērījumus un tajā ir iebūvēti spiediena, temperatūras, inerciālo mērījumu sensoru, elektrobarošanas sistēma un iegultās skaitļošanas sistēma. Stratosfēras zonde tika palaista 15. novembrī plkst. 10.00 no Ventspils lidostas. Veicot dažādus aprēķinus, studenti plāno, ka zonde piezemēsies Ezeres pagastā pie Lietuvas robežas. Stratosfēras zondes IRBE-6 izstrādes komandā šogad bija seši studenti – Rodrigo Laurinovičs, Mārtiņš Leimants, Artūrs Markuss Tīģeris, Sandis Kaģis, Marta Anete Vinniņa un Aksels Ķirsons. Šādā projektā studenti attīsta ne tikai elektronikas inženierijas prasmes, bet arī to, kā norit darbs komandā, projekta plānošana un īstenošanai, ir jārisina arī juridiskie jautājumi, jo balons paceļas gaisa telpā un šādas darbības ir jāsaskaņo.
Autors Rota Rulle 2024. gada 11. septembris
Otrdien, 10. septembrī, tika pasniegtas Ventspils valstspilsētas pašvaldības stipendijas par izcilību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (IKT) jomā. Šogad kopumā tika saņemti 23 pieteikumi, kurus rūpīgi izvērtēja stipendiju komisija un izvēlējās 10 pašus izcilākos studentus, kuriem piešķīra stipendijas. Svinīgajā pasākumā ar muzikālajām pauzēm priecēja Ventspils Mūzikas vidusskolas audzēkne Sabīne Mustermane. Stipendiju komisija, izvērtējot visus pretendentu pieteikumus, nolēma Ventspils valstspilsētas pašvaldības stipendijas par izcilību IKT jomā piešķirt: Madarai Rozei Balackai – Madara ir absolvējusi Universum mūzikas un mākslas vidusskolu, šogad uzsākusi studijas bakalaura studiju programmā “Elektronikas inženierija”. Viņas degsme un kāre mācīties atspoguļojas izcilajās sekmēs, kā arī atzinības rakstos, kurus saņēmusi mācību laikā. Danielam Balikam – Daniels šobrīd studēt bakalaura studiju programmā “Datorzinātnes” 3. kursā. Paralēli studijām viņš arī aktīvi pilnveido savas prasmes, apmeklējot dažādus kursus un piedaloties projektos, piemēram, iegūstot Eiropas Aviācijas drošības aģentūras un Valsts aģentūras “Civilās aviācijas aģentūra” apliecinājumu par pabeigtu tiešsaistes apmācību. Vinetai Lilianai Dudonei – Vineta ir bakalaura studiju programmas “Elektronikas inženierija” 2. kursa studente. Viņa ir ieguvusi III pakāpi Kurzemes reģiona 14. skolēnu ZPD konferencē, divreiz izcīnījusi godalgotas vietas fizikas olimpiādēs, kā arī ar citiem VeA studentiem ieguvusi vietu starptautiskajā elektronikas konkursā “EIFtronic 2024” Viļņā, Lietuvā. Samuelam Gintaram Dzalbam – Samuels ir absolvējis Ventspils tehnikumu un ieguvis profesionālo kvalifikāciju “Datorsistēmu tehniķis” un ir izvēlējies turpināt pilnveidot savas zināšanas studiju programmā “Datorzinātnes”. Samuels ir izstrādājis projektu “Mežmērs”, kas ir vērsts uz efektīvāku un ilgtspējīgāku mežu apsaimniekošanu, izmantojot IKT risinājumus. Martai Dzelmei – Marta studē programmā “Elektronikas inženierija” 2. kursā. Studente aktīvi piedalās dažādos projektos un konkursos, kas saistīti ar IKT nozari, kā, piemēram, starptautiskajā elektronikas konkursā “EIFtronic 2024” Viļņā, Lietuvā. Marta arī turpina pilnveidoties, apgūstot dažādas prasmes kursos un apmācībās. Denisam Solovjovam – Deniss ir Ventspils Augstskolas bakalaura studiju programmas "Datorzinātnes" 3. kursa students. Viņš aktīvi iesaistās nozares jautājumos un nemitīgi velta laiku savai personīgajai izaugsmei, apgūstot dažādus tiešsaistes kursus un saņemot dažādus IKT jomas sertifikātus. Brīvo laiku Deniss velta saviem projektiem. Daniilam Dominikam Štrālam – Daniils ir uzsācis mācības Ventspils Augstskolas bakalaura studiju programmā "Datorzinātnes" 1. kursā. Pateicoties savai zinātkārei IKT jomā, 12. klasē tika izstrādāts zinātniski pētnieciskais darbs, kurš veiksmīgi tika aizstāvēts Kurzemes reģiona zinātnisko darbu konferencē, iegūstot I pakāpi, kā arī Valsts zinātniski pētniecisko darbu konferencē, iegūstot III pakāpi. Robertam Tūbelim – Roberts ir Ventspils Augstskolas bakalaura studiju programma "Datorzinātnes" 1. kursa students. Paralēli mācībām Roberts aktīvi izrādījis interesi piedaloties ne tikai dažādos projektos un konkursos, piemēram, nacionālajā profesionāļu meistarības konkursā "Skills Latvia 2024" un "Web tehnoloģijas", bet arī labprāt velta laiku, iesaistoties pašpārvaldē un multimediju klubā. Jeļizavetai Vetaškovai – Jeļizaveta ir absolvējusi Liepājas Dzintara vidusskolu un šobrīd ir uzsākusi studijas 1. līmeņa studiju programmā “Programmēšanas speciālists” 1. kursā. Absolvējot vidusskolu, Jeļizaveta ir uzrādījusi lieliskus rezultātus mācībās, kā arī kārtojusi centralizēto eksāmenu programmēšanā, kas ne visiem ir pa spēkam. Jeļizaveta izrāda lielu interesi IKT jomā, pašmācības ceļā apgūstot dažādas programmēšanas valodas, kā arī piedaloties dažādos nozares projektos. Tomasam Žukovskim – Tomass studijas programmas “Elektronikas inženierija” 1. kursā uzsācis pēc Ogres tehnikuma absolvēšanas. Mācoties tehnikumā, Tomass piedalījies dažādos konkursos un projektos, kā arī uzrādījis augstus rezultātus mācībās un šobrīd ir apņēmības pilns uzsākt studijas un turpināt iesaistīties dažādos konkursos arī kā Ventspils Augstskolas students. Stipendiju par izcilību IKT jomā piešķir reizi gadā desmit studentiem. Tā tiek piešķirta uz 10 mēnešiem, katru mēnesi izmaksājot stipendiju 250 eiro apmērā.
Autors Rota Rulle 2024. gada 3. jūnijs
Studiju programmas "Elektronikas inženierija" studentam Rodrigo Laurinovičam pieredze Eiropas Kosmosa aģentūrā Vācijā sākās 2022. gada 1. martā un ilga divus gadus. Tagad Rodrigo ir atgriezies Latvijā, tādēļ aicinājām viņu uz interviju, lai viņš pastāstītu par iegūto pieredzi un gūtajām atziņām. Pastāsti nedaudz par sevi! Latgalietis, kas sācis savu akadēmisko ceļu Vaboles vidusskolā. Augstāko izglītību vēlējos iegūt Dānijā, bet finansiālu apsvērumu dēļ tas neizdevās. Par laimi, biju iestājies Rīgas Tehniskajā universitātē (RTU) un Ventspils Augstskolā (VeA), protams, sekoju savam sākotnējam plānam un devos studēt tālāk no mājām – Ventspils Augstskolā. Trešajā kursā tiku nosūtīts komandējumā uz Eiropas Kosmosa aģentūras (EKA) CubeSat misiju OPS-SAT-1 . Kā nokļuvi Eiropas Kosmosa aģentūrā? Pasniedzēju acīs sevi pierādīju kā uzticamu un strādīgu studentu. Manu kandidatūru ieteica Mārcim Donerblicam, kurš meklēja cilvēkus pieredzes gūšanai Eiropas Kosmosa Aģentūrā. Tā nu veiksmīgi sevi pārstāvēju EKA intervijā, kur no visiem pretendentiem izvēlējās tieši mani! Pastāsti nedaudz par projektu pie kura strādāji – kas tas ir? Strādāju pie CubeSat projekta OPS-SAT-1, kas vērsta uz tehnoloģiskās attīstības veicināšanu kosmosa industrijā. Šī misija, salīdzinot ar nopietnākām misijām kā GAIA vai EUCLID, ir samērā lēts projekts – apmēram divi miljoni eiro. Tāpēc šīs misijas ietvaros OPS-SAT-1 komandai tika dota zaļā gaisma, lai pārbaudītu dažādas tehnoloģijas un risinājumus, kas nekad netiktu aptiprināti izmēģinājumiem lielajās misijās. Kāda bija tava loma un uzdevumi šajā projektā? Sākumā atbildēju par FPGA eksperimentu uzturēšanu un nodrošināju ātru un drošu pārslēgšanos starp dzelziskajām konfigurācijām, lai nezaudētu satelīta efektīvo laiku. Laika gaitā pienākumu skaits palielinājās – es nodrošināju tehnisko atbalstu eksperimentiem, uzturēju iegultās sistēmas, izstrādāju un piedalījos simulācijās un palīdzēju ar ESA Academy Ladybird kursa vadīšanu līdzās tā pasniedzējam Deivids Evanss (David Evans) Kādi bija galvenie izaicinājumi, ar kuriem saskāries projekta laikā, un kā tos risināji? Pirmais izaicinājums bija iekļauties internacionālajā vidē, kurā apvienojās dažādas kultūras, tautas. Lielākais izaicinājums sekoja pēc tam, kad zaudējām projekta ietvaros uzkrāto datu atmiņu, tajā brīdī likās, ka misija ir izgāzusies, jo savus pētījumus nekādi nevarētu pamatot. Beigās spekulatīvi noteicām problēmu, kas vistuvāk atbilda mūsu 3-4 mēnešu garajam izmeklēšanas procesam. Par laimi, mums paveicās, jo novērojām, ka atmiņa nav tikusi bojāta brīžos, kad tajā ierakstījām informāciju. Nolēmām operatīvo sistēmu atstāt tādā stāvoklī, kāda tobrīd tā bija, un uztaisījām OVERLAY sistēmu, kurā kā pagaidu failu glabāšanas vietu izmantojām nemainīgo atmiņu. Gala risinājumā mēs izmantojām atmiņas apgabalu, kurš netika izmantots visas misijas laikā. Tākā mēs zinājām, ka kontrolieris nemaina atmiņas apgabalus, kuri jau tiek izmantoti, tad mēs neriskējām ar turpmāku failu/sistēmas korupciju. Vai projekta laikā radās kādi negaidīti atklājumi vai atziņas? Pastāsti par tiem! Bija daudz atklājumu - vairāk par sevi. Bija brīdis, kad šķita, ka misija tiks zaudēta manis dēļ, un tas lika aizdomāties, kā šī problēma varēja rasties. Es biju ne tikai tehnisks cilvēks, bet arī darbojos ar satelītu - tas man bija kaut kas jauns, tur domāšana ir daudz citādāka. Kādi, tavuprāt, ir tavi lielākie sasniegumi šī projekta ietvaros? Lielākais izaicinājums un sasniegums notiekti bija satelīta atmiņas atgriešana. Es lepojos arī ar plašu eksperimentu klāstu, ko esmu palīdzējis integrēt OPS-SAT-1 infrastruktūrā. Un ar saviem zinātniskajiem rakstiem, kurus es izstrādāju savas komandas sastāvā – mēs arī ieguvām starptautisko balvu SPACEOPS 2023 par izciliem panākumiem! Kādas prasmes vai zināšanas ieguvi no šīs pieredzes, un kā, tavuprāt, tās noderēs tev nākotnē? Ieguvums no tehniskās puses bija liels - gan tehnoloģiju, gan īstenošanas ziņā. Kā domāt par sistēmu kopumā, kā rīkoties brīžos, kad nav pietiekami daudz informācijas, lai spertu precīzi aprēķinātu soli. Operacionālais risinājums nekad nav perfekts, bet tas darbojas. Cilvēks ir naivs un viegli maldināms, visvairāk ar saviem uzskatiem. Kādi ir tavi uzstādītie mērķi? Ko vēlētos sasniegt nākamo 5 gadu laikā? Tuvākajos gados noteikti jāpabeidz augstskola. Vēlos arī atlīdzināt tiem cilvēkiem, kuru dēļ man bija iespēja stažēties EKA. Kā arī vēlos uzrakstīt savu projektu un ceru palīdzēt kosmosa tehnoloģijām attīstīties un virzīties uz priekšu. Kas to lai zina, varbūt kādreiz pienāks tā diena, kad varēšu lepni teikt: “Esmu uzbūvējis CubeSat!” Vai ir vēl kāds interesants notikums vai atgadījums, ko tu vēlētos pieminēt? Visspilgtāk atceros pirmo pieļauto kļūdu projekta laikā. Pirmajās nedēļās biju atbildīgs par satelīta pozicionēšanas sistēmu. Tam bija nepieciešams uzlabot esošo kodu un ieviest jaunas funkcijas, kā arī bija jāpārbauda zvaigžņu sekotāja programmatūra. Neskatoties uz manu pieredzi C valodas programmēšanā, es pieļāvu milzīgu loģikas kļūdu, kas izraisīja nespēju kontrolēt satelītu pusotru dienu, kuras laikā satelīta rotācijas ātrums sāka paātrināties – aptuveni 3 grādi sekundē vienas dienas laikā. Par laimi identificēju problēmu pirmais un par to paziņoju kolēģiem. Izrādās, ka satelītam pret šādām kļūdām ir vairāki aizsardzības mehānismi, bet tolaik es to nezināju. Kādu padomu un ieteikumus tu sniegtu topošajiem studentiem, kuri plāno studēt Elektronikas inženieriju? RTU nav vienīgā vieta Latvijā, kur attīstīt sevi inženierzinātnēs – Ventspils Augstskola piedāvā plašas iespējas un sniedz izcilas zināšanas šajā jomā! Iesaku neskatīties uz savu iepriekšējo pieredzi un sasniegumiem, nebaidīties, mēģināt darīt un izmantot visas piedāvātās iespējas – nekad nevari zināt, kā šīs iespējas varētu novest pie izcilas karjeras sākuma.
Autors Rota Rulle 2024. gada 16. maijs
Šī gada 9. un 10. maijā Viļņā, Lietuvā norisinājās starptautiskās elektronikas sacensības EIFTronic 2024, kur Ventspils Augstskolas elektronikas studentu komanda ieguva godpilno ceturto vietu . Ventspils Augstskolas studentu komandu veidoja profesionālās bakalaura studiju programmas "Elektronikas inženierija" pirmā kursa studenti – Edgars Rajevskis , Marta Dzelme un Vineta Liliana Dudone . Studentu komanda uz sacensībām devās kopā ar Informācijas tehnoloģiju fakultātes docentu Matīsu Maltisovu. Konkursā visiem dalībniekiem bija jāizpilda teorijas tests, bet pēc tam katram komandas dalībniekam jāveic savs praktiskais uzdevums. Šoreiz Marta Dzelme veica iegultās programmēšanas uzdevumus ar Raspberry Pi , Vineta Liliana Dudone elektriskās shēmas saslēgšanu un tās darbību raksturojošo parametru mērījumus, aprēķinus, bet Edgars Rajevskis digitālā pulksteņa montēšanas un lodēšanas praktisko uzdevumu. EIFTronic ir ikgadējs starptautisks konkurss elektronikas studentiem, kurā pēc vairāk kā 4 gadu pārtraukuma piedalījās arī studentu komanda no Ventspils Augstskolas. Informācija par konkursu pieejama ŠEIT .
Autors Kitija Pāvulīte 2023. gada 19. aprīlis
Sekojot līdzi Ventspils Augstskolas studiju programmas “Elektronikas inženierija” studenta Rodrigo Laurinoviča panākumiem, stažējoties Eiropas Kosmosa Aģentūrā, vēlējāmies izzināt vairāk par Rodrigo ikdienu un to, kā jaunietis iejuties komandā. Pagājušā mēnesī Rodrigo Laurinovičs kopā ar Eiropas Kosmosa Aģentūras (EKA) OPS-SAT komandu saņēma Starptautisko SpaceOps balvu par izciliem sasniegumiem ( International SpaceOps Award for Outstanding Achievement ). Intervijā par Rodrigo ikdienu un mērķtiecīgo tiekšanos uz panākumiem EKA komandā, stāsta OPS-SAT laboratorijas vadītājs Deivids Evanss (David Evans). Kā Jūs raksturotu Rodrigo kā komandas dalībnieku? “Viņš ir ļoti patīkams un neticami strādīgs. Viena no viņa labākajām īpašībām, kas nostrādāja pieņemot viņu darbā, ir viņa spēja uzņemties jebko un atdot visu, lai nonāktu pie rezultāta. Pat ja viņam sākotnēji bija maza pieredze darba vidē, viņš drīz kļuva par neaizstājamu mūsu komandas sastāvdaļu, iegūstot ļoti dziļas un specializētas zināšanas dažās sarežģītās darbības jomās. Bet tajā pašā laikā, viņš ir gatavs dalīties ar zināšanām starp citiem komandas dalībniekiem. Komanda ir ļoti saliedēta, tāpēc Rodrigo tajā iejutās ātri un tagad ir pilnvērtīgs EKA komandas biedrs." Kā vērtējat Rodrigo paveikto darbu? "Viņš, strādājot pie mums, ir kļuvis par pieredzējušu ekspluatācijas inženieri. Darbs ar kosmosa tehnoloģijām un satelītiem, īstenojot progresīvas metodes, kā, piemēram, FPGA ( field-programmable gate array ) pārprogrammēšanu orbītā, ir riskants. Lai gūtu panākumus, ir nepieciešama drosme un piesardzība, un Rodrigo piemīt abas šīs īpašības. Esmu norīkojis viņu kā atbildīgo sarežģītu eksperimentu veikšanā uz strādājoša satelīta. Un varu teikt, ka ne visiem tas būtu pa spēkam. Piemēram, nesen mēs saskārāmies ar būtisku anomāliju eksperimentālā procesora failu sistēmā. Rodrigo, kā parasti, uzņēmās atbildību par sarežģīta tehniskā risinājuma testēšanu un realizāciju, kas nepieciešams, lai novērstu problēmu. Tas nebija viegli un prasīja daudzas stundas, lai veiktu testēšanu, kas beidzās arī strupceļos. Taču testēšana noslēdzās veiksmīgi, jo Rodrigo atrada praktisku risinājumu. Es vienmēr būšu viņam par to pateicīgs." Kāds Jūsuprāt būs Rodrigo ieguvums no šīs pieredzes nākotnē? "Viņa specializācija ir FPGA pārprogrammēšana orbītā. OPS-SAT misijas laikā tika parādīts, ka iespēja FPGA pārprogrammēt, satelītam atrodoties Zemes orbītā, sniedz nebijušas iespējas satelītu operatoriem. Attālinātā FPGA pārprogrammēšana ir OPS-SAT inovācijas pamatā, jo OPS-SAT ir pirmais EKA nanosatelīts, kas misijas laikā ir veicis šādas darbības. Mēs esam iemācījušies to, ka šī tehnoloģija ir efektīva, taču ar to ir jārīkojas uzmanīgi, jo jūs faktiski pārkonfigurējat daļu no procesora arhitektūras, satelītam esot Zemes orbītā. Esmu pārliecināts, ka, tiklīdz tehnoloģija tiks apgūta, tā radīs tādu pašu revolūciju, kādu savas karjeras laikā pieredzēju, attīstoties iegultajai programmatūrai kosmosa instrumentos. Iemaņas, ko Rodrigo jau ir apguvis OPS-SAT misijas laikā, tuvākajā nākotnē padarīs viņu par ļoti vērtīgu un pieprasītu darbinieku."
Autors Lāsma Lubāne 2023. gada 21. marts
17. starptautiskajā kosmosa operāciju konferencē (17th International Conference of Space Opperations) , kas 6.-10. martam norisinājās Dubaijā, Ventspils Augstskolas bakalaura studiju programmas “ Elektronikas inženierija ” students Rodrigo Laurinovičs kopā ar Eiropas Kosmosa Aģentūras (EKA) OPS-SAT komandu saņēma Starptautisko SpaceOps balvu par izciliem sasniegumiem ( International SpaceOps Award for Outstanding Achievement ). Ar šo apbalvojumu tiek novērtēti izcili ieguldījumi misijas realizēšanā un spēja pārvarēt sarežģītus apstākļus operācijas laikā. OPS-SAT , kuru vada Deivids Evanss ( David Evans ), ir pasaulē pirmā misija, kas veltīta misiju operāciju uzlabošanai un jaunu satelītu kontroles tehnoloģiju testēšanai. OSP-SAT bija arī pirmais EKA piederošais un pārvaldītais nanosatelīts. Misija 2019. gadā pēc veiksmīgas satelīta palaišanas sasniedza savu mērķi - sniegt iespēju veikt eksperimentus misijai svarīgām operācijām lidojuma laikā. Tika demonstrēti pavisam jauni komunikāciju prototipi, kas pēc tam tika izmantoti arī turpmākajās EKA misijās. Rodrigo jau kopš 2022. gada 1. marta stažējas EKA , kuras misija ir veidot un attīstīt Eiropas kosmosa kapacitātes un nodrošināt, ka investīcijas kosmosa nozarē nes ieguvumus Eiropas iedzīvotājiem un industrijai. Viņš ir pirmais students no Latvijas, kurš ieguvis iespēju stažēties EKA. Tas bija iespējams, pateicoties Ventspils Starptautiskā radioastronomijas centra spinoff kompānijai SIA IrbGS un Mārča Donerblica ieguldījumam, kā arī nesen ir izdevies pagarināt stažēšanās laiku vēl par vienu gadu. Rodrigo galvenie uzdevumi līdz šim ir bijuši noturēt satelītu pie “dzīvības” pie nestandarta pieejas, kur eksperimentiem ir iespēja izmainīt fizisko sistēmas struktūru, lai optimizētu to dotajam eksperimentam. Kā arī kopā ar komandu viņš tiek iesaistīts aktīvo problēmu risināšanā, kas pēdējos mēnešu laikā bija masveida failu korupcija. Viņš atzīst, ka darba netrūkst un interese par darbu nezūd, jo vienmēr jāspēj veikt dažādi unikāli uzdevumi.
Vairāk

Jautājumu gadījumā sazinies ar mums

Jānis Šate

Programmas direktors

janis.sate@venta.lv

Ko studēt tālāk?

Stipendijas un kredīti
Ventspils Augstskolā vari pieteikties uz šādām stipendijām un kredītiem
Uzzināt vairāk
Uzņemšanas prasības
Iepazīsties ar Ventspils Augstskolas uzņemšanas noteikumiem un prasībām.
Uzzināt vairāk