Blog Layout

Viens no mums: docents no Meksikas Hesuss Alberto Kasaress Montess

2022. gada 1. jūnijs

Meksika – tāla valsts ar svešu kultūru un atšķirīgu mentalitāti. Hesuss Alberto Kasaress Montess (Jesus Alberto Cazares Montes) jeb kā kolēģi un studenti pasniedzēju saīsināti dēvē – Hesuss Montess, lauzis šo stereotipu par tālo kultūru un atšķirīgo skatījumu uz dzīvi. Hesuss Montess sākotnēji rada klusa un kautrīga cilvēka iespaidu, taču līdz ko tiek uzsākta saruna, telpa tiek piepildīta ar siltumu un saproti, ka intervija tiks aizvadīta iejūtīgi aizrautīga un inteliģenta cilvēka sabiedrībā. Hesuss Montess ir Meksikas pilsonis, kas savu doktora grādu fizikā ieguvis Nacionālajā politehniskajā institūtā Pētniecības un progresīvo pētījumu centrā (CINVESTAV–IPN) (“Centre of Research and Advanced Studies at National Polytechnic Institute (CINVESTAV–IPN)”) Meksikā, pasniedzis dažādus kursus sešās augstskolās gan Meksikā, gan Horvātijā. Kopš 2019.gada Hesuss Montess pievienojies Ventspils Augstskolas akadēmiskajam personālam un pasniedz matemātikas un fizikas studiju kursus angļu valodā īstenotajā bakalaura studiju programmā “Datorzinātnes”. Lasot šo interviju, uzzināsiet vairāk par to, kāds bija Hesusa Montesa ceļš uz Ventspils Augstskolu un kā viņš iemīlējis Latviju, tās kultūru un tradīcijas.


Pastāsti mums par sevi un savu dzimteni!


Esmu dzimis nelielā pilsētiņā netālu no Gvadalaharas, Meksikā, ko sauc Cajititlan. Patiesībā slimnīca, kurā piedzimu, bija Gvadalaharā, kas ir viena no lielākajām pilsētām Meksikā. Bērnībā tēva darba dēļ mēs vairākkārt pārcēlāmies un dzīvojām dažādās Meksikas pilsētās. Pirms aizceļošanas es dzīvoju Gvadalaharā un Mehiko, kas ir ļoti dinamiskas, pārpildītas un trokšņainas pilsētas, bet, no otras puses, tās piedāvā plašas iespējas un aktivitātes. Tas ir kas tāds, kas man mazliet pietrūkst šeit – kultūras aktivitātes. 


Par sevi, es teiktu, ka esmu atvērts, optimistisks cilvēks, kurš mīl kafiju, mūziku un kultūru.

 

Pastāsti, lūdzu, par savu izglītību un darba pieredzi!


Es ieguvu bakalaura grādu fizikā Zakatekas Universitātē (Zacatecas University), maģistra grādu un doktora grādu fizikā ieguvu Pētniecības un progresīvo pētijumu centrā (Center of Research and Advanced Studies) Mehiko, kas ir otrais labākais pētniecības centrs Latīņamerikā, ieņemot 109.vietu pasaulē. Esmu strādājis dažādās Meksikas universitātēs, tostarp Nacionālajā Politehniskajā institūtā. Pēc doktorantūras kādu laiku pavadīju Rudžera Boškoviča institūtā (Ruđer Bošković Institute) Zagrebā, Horvātijā, un pēc tam strādāju par matemātikas profesoru Ročesteras Tehnoloģiju institūtā (Rochester Institute of Technology) Horvātijā. 


Kā nokļuvi Latvijā? Ventspils Augstskolā?


Šeit es dalīšos ar pilnu izklāstu par to, kā no Meksikas nokļuvu Horvātijā un pēc tam Latvijā.


Kad Mehiko ieguvu doktora grādu, vispirms devos uz Horvātiju kā viespētnieks un vēlāk es trīs gadus strādāju par matemātikas profesoru Ročesteras Tehnoloģiju institūtā Horvātijā. Kad es pasniedzu lekcijas Zagrebā, mani studenti bieži man teica: "Profesor, kāpēc jūs esat šeit, pie mums? Jūs esat ļoti talantīgs, jūs esat ļoti aizrautīgs, jūs daudz ko zināt, bet daudzi no mums uzskata, ka jūs šeit tērējat savu laiku ar muļķīgiem studējošajiem, kurus interesē tikai kursa nokārtošana, bet ne mācīšanās?" Godīgi sakot, es nepievērsu lielu uzmanību viņu komentāriem.

Taču šis institūts bija ieinteresēts iegūt universitātes statusu, bet saskaņā ar Horvātijas likumiem, ja profesoram ir diploms kādā konkrētā zinātnē, tad viņš ir kvalificēts pasniegt tikai šo konkrēto zinātni. Tā kā es esmu fiziķis, es varēju pasniegt fiziku, bet ne matemātiku (priekšmetu, ko tajā laikā pasniedzu).


Kādudien es tomēr ņēmu vērā savu studentu komentārus un nolēmu izaicināt sevi, atrodot universitāti, kurā atkal varētu pasniegt inženierzinātnes. Es meklēju dažādas vakances, tad es pieteicos un saņēmu pozitīvu atbildi no mūsu augstskolas. Es atbraucu uz Ventspili, un mēs parakstījām līgumu. Pēc tam, mazāk nekā 3 dienu laikā, es saņēmu vēl vairākas pozitīvas atbildes no universitātēm dažādās valstīs - tostarp no Horvātijas!


Tomēr VeA bija pirmā. Tā kā man nepatika karstais laiks - Latvija man varēja piedāvāt ideālus laikapstākļus, tāpēc es izvēlējos Ventspili. Tagad, atskatoties uz šo pieredzi, esmu patiešām priecīgs, ka viss notika tieši tā, kā tas notika. Domāju, ka man patiešām paveicās, ka man bija iespēja sākt strādāt par pasniedzēju VeA, un esmu ļoti laimīgs, ka varu būt daļai no VeA saimes.


Kā redzi savu nākotni šeit, VeA? Un kādu Tu redzi VeA pēc 3-5 gadiem?


Man patiešām ir paveicies būt daļai no VeA saimes, ne tikai tāpēc, ka esmu IT fakultātē, bet arī tāpēc, ka nesen pievienojos VSRC. Šī pilnvērtīgā iesaiste ļaus man augt ne tikai kā profesoram, bet arī kā pētniekam. Turklāt es mācos latviešu valodu, tādējādi es varu būt arī noderīgāks augstskolai.


Šobrīd VeA piedalās dažādos projektos gan nacionālā, gan starptautiskā līmenī. Tas nozīmē lielāku mūsu augstskolas publicitāti, kas var nozīmēt arī augstskolas izaugsmi tuvākajā  nākotnē.


Papildus tam, divus mēnešus atpakaļ es tiku ievēlēts docenta amatā. Vai man ir vajadzīgi vēl citi iemesli, lai būtu lepnam, ka piederu VeA saimei?


Kā Tu raksturotu VeA studējošos? Kādi mācību paņēmieni ir visefektīvākie studiju procesā? Vai vari sniegt kādu padomu studentiem?


Diemžēl neesmu strādājis tieši ar latviešu studējošajiem, jo parasti pasniedzu lekcijas ārzemju studentiem. Tā patiešām ir lieliska pieredze, jo no viņiem spēju iemācīties daudz dažādas pieejas un metodes, kā mācīt.


Matemātika ir loģiska un strukturēta zinātne, bet ar to ir jāstrādā, daudz jāmācās, lai iegūtu pilnīgu izpratni par to. Esmu redzējis, ka daži studējošos spēj apgūt lietas no pirmā acu uzmetiena, bet esmu redzējis arī studējošos, kuriem ir daudz jāstrādā un jārisina daudzi uzdevumi, pirms viņi apgūst šo priekšmetu. Es gribētu teikt, ka katram no mums ir nepieciešama atšķirīga mācību pieeja, tāpēc pirmais padoms, kuru varu dot jebkuram studējošajam, ir iepazīt sevi un atrast, kura mācību metode jums ir vispiemērotākā, un tad izmantot  to.


Ļoti svarīgi ir nekad neierobežot sevi ar tikai klasē apgūstamo vielu. Dodieties uz bibliotēku un pārskatiet klasē apgūtos materiālus, kā arī nākamās nodarbības materiālus - jūs tos labāk izpratīsiet.


Grāmatā Sjuņdzi (Xunzi) ir interesants citāts: "Pastāsti man, un es aizmirsīšu. Māci mani, un es atcerēšos. Liec man to darīt, un es iemācīšos" Mācīšanās procesā ir iesaistīti divi cilvēki - pasniedzējs (es redzu pasniedzēju kā palīgu, neko vairāk) un students. Ja students tikai apmeklē lekcijas un regulāri nestrādā, būs grūti iegūt padziļinātas zināšanas par mācību priekšmetu, bet, ja studenti lasa papildu materiālus vai apspriež tēmas un mājasdarbus ar kursa biedriem, tad panākumi ir gandrīz garantēti.


Es to varu rezumēt ar paša citātu: Neviens nekļūst par kapteini peldbaseinā.


Vai Tu varētu padalīties ar 3 - 5 atziņām, kas atvieglotu dzīvi un padarītu cilvēkus laimīgākus?


"Ja tavai problēmai ir risinājums - kāpēc jāuztraucas? No otras puses, ja tavai problēmai nav risinājuma - kāpēc jāuztraucas?"


"Labi lēmumi rodas no pieredzes - pieredze rodas no sliktiem lēmumiem!" (citiem vārdiem sakot, nebaidieties kļūdīties, bet mācieties no kļūdām).


"Ja no debesīm krīt citroni, iemācies pagatavot limonādi!!!" (citiem vārdiem sakot, pārveidojiet problēmu par iespēju).


Vai Tev pietrūkst Meksika? 


No Meksikas man visvairāk pietrūkst ēdiena...Eiropā šādu ēdienu nav iespējams atrast. Jā, es zinu, Eiropā ir daudz "meksikāņu" restorānu (mums ir pat viens šeit, Ventspilī). Tomēr tie piedāvā tā saukto Tex-Mex ēdienu. Tas ir Meksikas ietekmes rezultāts ASV dienvidu daļā (īpaši Teksasā, no kā arī cēlies šis nosaukums). Taču īstus meksikāņu ēdienus noteikti neviens nepiedāvā.


Vai Tu uzskati  Latviju par savām mājām?



Es domāju, ka par mājām var saukt vietu, kur tu jūties ērti, vietu, kurā tu vari sasaistīt sevi ar vietējo kultūru, un īpaši, ar kuru tu spēj izveidot saikni. Pēc četriem gadiem, kas pavadīti šeit, esmu sācis saistīt sevi ar Latvijas kultūru, un tagad, kad mācos latviešu valodu, mana saikne ar Latviju ir tikai nostiprinājusies. Turklāt es dejoju folkloras deju grupā un dziedu folkloras kora ansamblī. Tagad man ir sapnis piedalīties Vispārējos latviešu Dziesmu un Deju svētkos.


Jā, es saucu Latviju par savām mājām, un ar katru dienu es kļūstu lepnāks par šo zemi, jo ar katru dienu mana saikne ar Latviju paliek ar vien stiprāka.


Dalīties ar ziņu

Citi jaunumi

Autors Rota Rulle 2025. gada 31. marts
Ventspils Augstskola no 21. – 23. martam bija mājvieta Eiropas universitāšu alianses Colours hakatonam "Combat Robotics" un Ventspils robotikas čempionātam – vienam no Latvijas čempionāta posmiem. Notikums pulcēja tehnoloģiju un robotikas entuziastus no Latvijas, Lietuvas, Spānijas, Horvātijas un Ēģiptes.
Autors Rota Rulle 2025. gada 31. marts
Trešdien, 28. maijā, ikviens interesents aicināts uz Kurzemes Biznesa forumu “Mākslīgais intelekts – 4. industriālā revolūcija”, kas notiks koncertzālē “Latvija”. Forums apvienos uzņēmējus, pašvaldību pārstāvjus, augstskolu darbiniekus un studentus, kā arī tehnoloģiju ekspertus, lai diskutētu par izglītības nozīmīgumu un mākslīgā intelekta ietekmi uzņēmējdarbībā. Foruma pirmajā daļa uzmanība tiks pievērsta augstākās izglītības lomai mākslīgā intelekta (MI) laikmetā. Tiks apskatīta Ventspils Augstskolas attīstība šī laikmeta kontekstā, meklējot atbildes uz būtiskiem jautājumiem: kā izglītības sistēma spēs pielāgoties jaunajām prasībām? Kuras profesijas saglabās aktualitāti, bet kuras mainīsies? Diskusijas laikā pievērsīsimies arī MI un kiberdrošības sinerģijai studijās. Foruma otrajā daļā pievērsīsimies jautājumam - vai MI ir nepieciešams uzņēmumos? Iepazīsim tiesisko regulējumu un valsts atbalsta mehānismus šādām inovācijām. Uzņēmēji dalīsies savā pieredzē, kā arī uzzināsim izplatītākos mītus un reālo situāciju Latvijas ekonomikā saistībā ar MI. Diskusijas noslēgumā pievērsīsimies ostu attīstības iespējām MI laikmetā. Dalībniekiem būs iespēja piedalīties vērtīgās diskusijās un tīklošanās sesijās un, lai gan forums notiks latviešu valodā, uzņēmums SIA Tilde ar MI tehnoloģiju palīdzību nodrošinās sinhrono tulkojumu jebkurā valodā. Reģistrējies forumam jau tagad: https://www.kurzemesbiznesaforums.lv/ Forumu rīko Ventspils Augstskola Eiropas universitāšu alianses COLOURS ietvaros, sadarbībā ar Ventspils valstspilsētas pašvaldību, Ventspils Brīvostas pārvaldi un Zaļo un Viedo Tehnoloģiju Klasteri.
Autors Rota Rulle 2025. gada 27. marts
Ventspils Augstskola 9. aprīlī aicina vidusskolu skolēnus ēnot augstskolas studentus, uzzināt par studiju iespējām un piedalīties Karjeras dienā, satiekot uzņēmējus un uzzinot par nākotnes darba iespējām. Skolēniem šajā dienā būs iespēja satikt studentus un ēnot viņus nodarbībās, augstskolā būs ieradušies un ar saviem pieredzes stāstiem dalīsies VeA absolventi, augstskolā notiks Karjeras diena, kur dažādi uzņēmēji stāstīs par savu darbību un darba iespējām uzņēmumos. Ekonomikas un pārvaldības fakultāte aicina uz Jauno uzņēmēju dienu, kur ar aizraujošu lekciju par radošās industrijas menedžmentu uzstāsies Triana Park soliste un VeA vieslektore Agnese Rakovska, kā arī būs iespēja piedalīties studentu rīkotajā “Sapņu biznesa Stand-Up” un Banku spēlē. Arī skolotājiem šajā dienā ir iespēja piedalīties profesionālās pilnveides darbseminārā "Diskusiju pieeja un metodes darbā ar skolēniem. Atšķirības no mentorēšanas.", ko pasniegs Ventspils Augstskolas studiju programmas "Jaunuzņēmumu vadība" mentors Āris Birze. Ventspils Augstskolā ir iespēja studēt trīs fakultātēs – Ekonomikas un uzņēmējdarbības, Tulkošanas studiju un Informācijas tehnoloģiju fakultātē. Studiju programmā Elektronikas inženierija būs iespēja piedalīties dažādās praktiskās nodarbībās un iepazīt augstskolas laboratorijas, tāpat būs iespēja iepazīt IT studiju ikdienu. Tulki būs sagatavojuši aizraujošas valodu nodarbības un ļaus iepazīt to, cik tulkošana joprojām ir moderna, aizraujoša un tehnoloģijām piepildīta profesija. VeA ir iespēja arī studēt Starpkultūru komunikāciju, kur uzzināsi par dažādiem kultūras aspektiem un to, kā efektīvāk komunicēt. Šī ir lieliska iespēja skolēniem iejusties studentu dzīvē, apskatīt augstskolu un uzzināt par studiju iespējām. Aicinām pieteikties, aizpildot anketu šeit: https://forms.gle/BqbcA24BWhybQozXA Ja brauc no tālākiem reģioniem – neuztraucies, pievienoties varēsi jebkurā laikā visas dienas garumā! Plašāka informācija: https://www.venta.lv/karjeras-diena-2025
Autors Rota Rulle 2025. gada 24. marts
Ventspils Augstskola aizvadītajā nedēļas nogalē bija mājvieta Eiropas universitāšu alianses Colours hakatonam "Combat Robotics" un Ventspils robotikas čempionātam – vienam no Latvijas čempionāta posmiem. Notikums pulcēja tehnoloģiju un robotikas entuziastus no Latvijas, Lietuvas, Spānijas, Horvātijas un Ēģiptes. Piektdien, 21. martā, 13 komandas no dažādiem Latvijas reģioniem – Ogres, Siguldas, Ventspils, Rēzeknes, Preiļiem, Rīgas, kā arī Ventspils Augstskolas partneruniversitātēm Horvātijā un Spānijā, uzsāka trīs dienu hakatonu, kura laikā komandām bija jāsagatavo un jāuzbūvē cīņas robots, ar kuru jācīnās pret citu komandu robotiem īpaši izveidotā arēnā. Pēc vairākām sīvām un aizraujošām cīņām, galveno balvu hakatonā, 1500 eiro, izcīnīja komanda no Rīgas ar cīņas robotu "The Shredinator". Otrajā vietā ierindojās Ventspils Augstskolas studenti ar robotu "Bob", iegūstot 600 eiro naudas balvu, savukārt trešo vietu un 400 eiro balvu izcīnīja komanda no Latgales ar robotu "Zeimuļs vs PRK". Ventspils valstspilsētas simpātiju balvu saņēma komanda "Labākais tiiims ever" par izcili radošu cīņas robota dizainu – lapsu. Sestdien Ventspils Augstskolā pulcējās robotikas un tehnoloģiju entuziasti no Siguldas, Ventspils, Rīgas, Preiļiem, Aknīstes, Carnikavas, Gulbenes un Lietuvas pilsētas Paņevežas, lai piedalītos Ventspils robotikas čempionātā. Čempionāta laikā vairāk nekā 50 roboti sacentās deviņās dažādās disciplīnās, demonstrējot dalībnieku izcilās prasmes un inovatīvos risinājumus. Kategorijā Antweight 1. vietu izcīnīja Dāvids Beinarts, 2. vietu Dāvis Šļaukstiņš un 3. vietu Ingus Vilhelms. Antweight PRO 1. vietu saņēma Patriks Ezeriņš, 2. vietu Ilmārs Breidaks un 3. vietu Dāvids Beinarts. Kategorijā Folkrace 1. un 2. vietu saņēma dalībnieces no Lietuvas – Tėja Šidlauskaitė un Miglė Chimičiūtė, bet 3. vietu Mārtiņš Eglītis. Folkrace PRO kategorijā uzvarēja Ingus Roberts Valheims, bet 2. un 3. vietu – Dairis Rihards Irbe. Līnijsekošanā iesācēju klasē Jānis Bērziņš piedalījās ar vairākiem robotiem, iegūstot visas godalgotās vietas, PRO kategorijā piedalījās Vladimirs Birjukovs, izcīnot uzvaru. Mini Sumo kategorijā 1. un 3. vietu izcīnīja dalībnieki no Preiļiem – Elgars Žikars (Jānis Bērzenieks) un Markuss Prikuls, 2. vietā – Artis Jencītis, bet PRO kategorijā 2. vietu ieguva komanda no Horvātijas, uzvaru izcīnīja Edmunds Kadakovskis. iRobot Sumo sacentās Rīgas pārstāvji – Germans, Aleksandrs un Igors Litvjakovi, attiecīgi iegūstot 1., 2. un 3. vietu. Arī Ventspils robotikas čempionātā tika pasniegta Ventspils valstspilsētas simpātiju balva, kuru saņēma nevis viens dalībnieks, bet komanda no Siguldas – par entuziasmu un plašo dalību, apliecinot savu ieguldījumu robotikas attīstībā. Foto: 1.diena: ŠEIT 2. diena: ŠEIT 3. Diena: ŠEIT
Autors Rota Rulle 2025. gada 24. marts
Lai stiprinātu Ventspils Augstskolas (VeA) un Vidzemes Augstskolas (ViA) pētniecības un attīstības cilvēkkapitāla veiktspēju viedās specializācijas un augstskolu specializācijas jomās, 2025.gadā ar Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) finansiālu atbalstu uzsākts projekts “VeA un ViA doktorantūras granti” un tiek izsludināta pieteikšanās pirmajam doktorantūras grantam. Pieteikumi ir iesniedzami līdz 2025.gada 23.aprīlim , plkst.24:00. 26.martā plkst.16:00 Tiešsaistes seminārs par Doktorantūras granta izsludināšanu. Projekta uzdevums ir veicināt doktorantūras grantu saņēmēju iesaisti akadēmiskajā un zinātniskajā kopienā, nodarbinot viņus tādā darbā, kas primāri ir saistīts ar viņu zinātniski pētniecisko darbu un promocijas darba tematiku, veicinot inovāciju pilotēšanu praksē. Projektā paredzēts sniegt ERAF atbalstu doktorantu iesaistei darbā augstskolā, nodrošinot atalgojumu un nepieciešamo finansējumu pētniecībai uz 12 mēnešu periodu, visā projekta realizācijas laikā, projektā kopumā atbalstot 8 doktorantūras grantu saņēmējus – četrus VeA un četrus ViA. Pirmajā granta pretendentu atlases kārtā paredzēts atbalsts trim doktorantiem – diviem VeA un vienam ViA. Doktorantūras grants ir mērķēts konkursa kārtībā iegūstams finansējums doktoranta pētniecības veikšanai, kas saistīta ar promocijas darba sekmīgu izstrādi, paredzot: apmaksātu darba slodzi augstskolā doktora darba izstrādei, kas nepārsniedz 50 % no pilnas darba slodzes; atlīdzības apmēru, kas nepārsniedz 1300 eiro mēnesī, ieskaitot darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, par 50 % no pilnas darba slodzes; pētniecības izmaksu segšanu 500 eiro mēnesī pētniecībai nepieciešamo materiālu iegādes, tehnoloģiju tiesību aizsardzības un ārpakalpojumu izmaksu, mācību izmaksu un tīklošanas pasākumu izmaksu, tai skaitā komandējumu, konferenču dalības maksu un iesaistes izmaksu informatīvajos pasākumos segšanai, atbilstoši vienas vienības izmaksu metodikai. 2025.gada 24.martā tiek izsludināta pieteikšanās pirmajiem doktorantūras grantiem Ventspils Augstskolā un Vidzemes Augstskolā. Uz Grantu var pretendēt VeA un ViA doktora studiju programmu doktoranti, kuru promocijas darba temats atbilst vismaz vienai viedās specializācijas stratēģijas (RIS3) specializācijas jomai: zināšanu ietilpīga bioekonomika; biomedicīna, medicīnas tehnoloģijas un farmācija; fotonika un viedie materiāli, tehnoloģijas un inženiersistēmas; viedā enerģētika un mobilitāte; informācijas un komunikācijas tehnoloģijas. Granta pretendentiem līdz 2025.gada 23.aprīlim ir jāiesniedz iesniegums atbilstoši nolikumam Par doktorantūras grantu saņēmēju atlasi projektā “VeA un ViA doktorantūras granti” noteiktajam. Ventspils Augstskolā studējošajiem un zinātniskā grāda pretendentiem iesniegums ir nosūtāms Ventspils Augstskolas Doktorantūras skolas vadītājai Lilitai Sproģei: C201.kabinets (Administrācija), Inženieru iela 101, Ventspils, LV-3601, vai pa e-pastu: doctoral-school@venta.lv ar norādi "Granta pieteikums"; tālr. 636 28303. Vidzemes Augstskolā studējošajiem un zinātniskā grāda pretendentiem iesniegums ir nosūtāms ViA projekta koordinatorei Zanei Kudurei: 203.kabinets, Tērbatas iela 10, Valmiera, LV-4201, vai pa e-pastu: zane.kudure@va.lv ar norādi "Granta pieteikums"; tālr. 29743821. Plašāka informācija par projektu un doktorantūras grantu saņēmēju atlasi pieejama VeA: Projekts un ViA: VeA un ViA doktorantūras granti (tai skaitā nolikums un līguma projekts par doktorantūras grantu saņēmēju atlasi projektā “VeA un ViA doktorantūras granti”). Projekts nr. 1.1.1.8/1/24/I/001 “VeA un ViA doktorantūras granti” ir Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa “Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana kopējā P&A sistēmā” 1.1.1.8. pasākuma “Doktorantūras granti” projekts, kas VeA un ViA tiks īstenots līdz 2029. gada 31. decembrim. Projekta kopējais budžets ir 305324 eiro, tai skaitā 85% ERAF finansējums (EUR 259525,39) un15% Valsts budžeta finansējums (EUR 45798,60).
Autors Rota Rulle 2025. gada 24. marts
2025. gada 20. martā Ventspils Augstskolā notika Latvijas Universitātes docenta un Latvijas Nacionālās bibliotēkas vadošā pētnieka Dr. hist. Mārtiņa Mintaura vieslekcija “No provinces uz Eiropu. Latviešu modernās kultūras tapšana ilgajā 19. gadsimtā (1817–1915)”. Lekcija sniedza iespēju augstskolas studentiem, pasniedzējiem un citiem interesentiem uzzināt vai papildināt savas zināšanas par izmaiņām Latvijas kultūrā, sabiedrībā un politikā laikā no dzimtbūšanas atcelšanas līdz Pirmajam pasaules karam. Mārtiņš Mintaurs ir LU Vēstures un filozofijas fakultātes docents, vairāku grāmatu un akadēmisko publikāciju autors, žurnāla “Domuzīme” Vēstures nodaļas redaktors, kā arī LNB Letonikas un Baltijas centra direktora vietnieks. Savu stāstījumu M. Mintaurs sāka ar atziņu: “Mūsdienu cilvēks lielā mērā vēl dzīvo 19. gadsimta ietvarā.” Neskaitāmas sabiedrības struktūras, kas ir mūsdienu ikdienas dzīves pamatā, piemēram, augstākās izglītības iestādes, dažādas pārvaldes institūcijas, varas iestādes, slimnīcas u. c., izveidotas 19. gadsimtā. Šis bija pārmaiņu gadsimts Latvijas vēsturē, jo tieši tajā sākās latviešu tautas nacionālo vērtību apzināšanās, būtiski attīstījās latviešu valoda, kā arī modās tautas nacionālā apziņa. M. Mintaurs vēstīja, kā, atbrīvojoties no dzimtbūšanas sloga, mainījās latviešu zemnieku dzīve. Daudzi no viņiem vairs nebija prasti zemnieki, bet nu bija kļuvuši par amatniekiem, sīkiem uzņēmējiem un pat krogu nomniekiem. Šajā laikā mainījās arī tautas ģērbšanās stils – vienkāršos zemnieku tērpus nomainīja glaunāks, pilsētniekiem raksturīgs apģērbs. Latviešiem nu bija iespēja iegūt augstāko izglītību, kas ne tikai modināja drosmīgas idejas jauno intelektuāļu prātā, bet arī veicināja nozīmīgas pārmaiņas latviešu valodā. To sāka izmantot publiskajā telpā un izglītības iestādēs, un tika veltītas milzu pūles jaunu vārdu darināšanai. Šajā sakarā M. Mintaurs, protams, minēja Gētes “Fausta” tulkošanu latviešu valodā, ko veica Rainis kopā ar Aspaziju. Šī darba pārtulkošanas rezultātā tika radīti neskaitāmi jauni vārdi, kas valodā iesakņojušies un tiek lietoti arī mūsdienās. Vēsturnieks aprakstīja arī valsts iekārtas maiņu 20. gadsimta sākumā, tomēr lielāka uzmanība tika pievērsta latviešu tautai nozīmīgām idejiskajām kustībām – jaunlatviešiem un Jaunajai strāvai. Interesanti minēt, ka, tā kā jaunlatvieši sadarbojās ar krievu nacionālistiem, pastāvēja varbūtība, ka latviešu valodā varētu tikt pieņemta kirilicas rakstība. Lekcijā izklāstīti jaunlatviešu centieni veicināt latviešu kultūras attīstību un izkopt latviešu valodu, kā arī minēts tas, kā Jaunās strāvas darbība iekustināja notikumu mehānismu, kas noveda pie 1905. gada revolūcijas. Lekcija bija vērtīga pieredze ne tikai tulkošanas studentiem, bet ikvienam klātesošajam, jo tā atgādināja par 19. gadsimta un 20. gadsimta sākuma nozīmi latviešu tautas vēsturē un tieši šī laika notikumi ir veidojuši mūsu Latviju tādu, kādu to pazīstam šodien. Iespējams, kāds arī sajuta aicinājumu apmeklēt Rīgas ihtiozauru. Informāciju sagatavoja Tulkošanas studiju fakultātes studente Anastasija Gremčuka.
Citas ziņas
Share by: